Saturday, January 02, 2010

Nyårsgrinchen

Fröken A är inte något stort fan av nyårsfirande, man kan faktiskt kalla mig för något av en nyårsgrinch, då erfarenheterna visar att det oftast är en aktivitet som inkluderar hets, stress, fulla medmänniskor och tjockt med folk överallt. Så det här året åkte jag till det enda stället där jag vet att man verkligen får vara ifred och slippa överförfriskade medmänniskor och overkliga nyårslöften, nämligen hem till mamma och pappa i skogen. Så sitället för trängsel och allmän hysteri blev det en stilla månskenspromenad i snölandskapet med mor, filmtittande och fruktsallad. Jätteskönt, men verkligen inte vad en 30-årig singel i från storstan borde göra på årets största festnatt. Men det skiter jag i, för ett av mina nyårslöften är att jag ska göra vad jag vill och strunta i vad jag borde göra/ vad andra tycker att jag borde göra. Jag är ju faktiskt över 30 nu och borde sluta tänka som om jag vore 15, eller hur?

Om jag hade varit en fotograf så hade jag tagit fullt med bilder av vintervädret här ute i Dalslandsskogarna nu, för det är verkligen perfekt. Det är snö och frost på träden (vitt överallt alltså), solen skiner och eftersom det är nästan fullmåne nu så är det alldeles ljust ute även på nätterna (härute i skogen finns inga gatljus, vilket gör att månen på natten är den enda ljuskällan ute nattetid). Det är alltså ett sagolandskap härute, som ni helt enkelt för föreställa er eftersom mina bilder med den skraltiga mobilkameran inte gör det rättvisa.

Tyvärr har jag inte kunnat njuta tillfullo av vinterlansdskapet, då jag på nyårsnatten vaknade klockan tre av ett sms, kände att jag mådde illa, gick på toa men istället för att spy så svimmade jag. Efter ett par sådana vändor som endast resulterade i ett hack i läppen av en olycklig landning på badrumsgolvet så gav jag upp och stannade i sängen hela nyårsdagen. Sigge, mitt lilla hjärta, har sovit brevid min säng hela dagen och då och då väckt mig genom att försiktigt nosa mig i ansiktet. Nu när jag är uppe på benen igen är han inte alls så tålmådig med mig, utan sitter och tjatar hela tiden om att vi skall gå ut....

3 comments:

Theresa said...

Jag satt också hemma i villan under nyår. Helt själv eftersom päronen är på semester... och jag gick och la mig runt 10-tiden för jag var ganska trött. Så singellivet i Göteborgstrakten är inte heller alltid så spännande!

Med skönt att vakna utan att vara backfull och kunna ta en nyårspromenad i snön och solen. Bilder kommer!

Anonymous said...

Firade också nyår med min kära mor i en stuga mitt ute i skogen! Så det känns som det visst är nåt som coola 30-åriga stadsbrudar gör!! : )

Kram svarta M

Anonymous said...

Oj, vad var det för sms...?