Friday, January 08, 2010

"Med dumheten som ledstjärna mot nya mål"



Idag hände flera saker som fått min hjärna att gå på högvarv såpass att mina få hjärnceller nu är helt slutkörda. Jag har hamnat i en situation där jag inte vet hur jag skall handla eftersom följande har hänt:

En arbetskollega har vid två tillfällen rört vid mig på ett sätt som mest gjort mig förvånad, första gången smekte han mig på ryggen och idag smekte han min kind. Bägge gångerna har jag inte uppfattat det hela som en gest av tillgivenhet, och absolut inte att han skulle stöta på mig eller ha några "orena" tankar, utan jag har mest blivit förvånad eftersom det inte är något som man gör arbetskamrater emellan. Och idag var det extremt underligt, eftersom han helt plötsligt böjde sig fram och smekte min kind när vi stod i en hiss bland fem andra arbetskamrater.

Som sagt, jag tror inte att gubben har något uppsåt med det hela - i så fall skulle han ha passat på de gånger som jag åkt i hans bil eller de gånger som vi jobbat över på kvällarna et cetera, utan jag tror att han helt enkelt behandlar folk på det här viset. Men samtidigt så är det lite för mycket, personligen är det mycket få människor som jag har smekt på kinden och när det har hänt så har det varit människor som jag stått bra mycket närmre än vad jag och Mr Smekare gör. Så jag måste faktiskt sätta ner foten nästa gång det händer, för det hela är lite för...intimt. 

Den andra saken som gjort att jag fått syntax error idag är att jag upptäckt att företagets ekonomisystem inte klarar av att producera fakturanummer i kundreskontran, utan de måste tas fram och skrivas in i systemet manuellt. Manuellt...vi lever ju faktiskt i 2010 nu samt har klarat av att skicka folk till månen, så jag antar att en löpnummerräknare borde ju gå att programmera fram (undrar egentligen vad alla 100 IT konsulter som sitter på dataavdelningen pysslar med hela dagarna?). Sedan fick jag ytterligare glada nyheter när jag upptäckte att ordersystemet inte kunde automatiskt läsa in dessa människogjorda fakturanummer från ekonomisystemet där de omsorgsfullt matats in, utan även i ordersystemet måste dessa nuffror reggas in manuellt. Vi snackar ungefär en dags dödstråkigt arbete om utövaren är någorlunda snabb. Efter den insikten var jag så upprörd att jag nästan var tvungen att andas i en påse. Det roliga är att det är ingen på min nya avdelning som verkar tycka att detta är något konstigt med att arbeta på det här sättet, utan det verkar helt normalt för dem att någon skall sitta och regga allt skit manuellt. WTF??

Det är som den käre gamle projektledaren brukar säga: "Här på företaget har vi dumheten som ledstjärna mot nya mål". Jag kan redan på min tredje vecka som anställd skriva under på det.

2 comments:

BLACKBELLA ON THE MOVE said...

Läskigt att han är så pass "inpå" den där kollegan "hmm". Har han gjort så mot andra? Annars får du passa dig så det inte blir allt mer "närmanden" om man inte säger ifrån. Blä!

Vi ses imorgon gumman!

Kram

MassageLotta said...

jaha du, jag skulle nog ställa en fråga rakt upp och ner...hopppsan...vad menar du med det, hade jag skräp på kinden eller??
men jag är ju sådan som skulle fråga så....