Wednesday, June 13, 2007

Jag mötte Lassie (fast på kinesiska)

Jag och Sara tar en fika på Raoul Wallenbergtorget, som visar sig vara fullständigt översvämmat av poliser. Eftersom vi är rätt så tröga denna heta eftermiddag tar det oss en rejäl stund innan vi kommer på att Kinesiska presidenten är i stan. Denna insikt får oss att diskutera Kina, och när allt vettigt är sagt om mänskliga rättigheter, ekonomisk boom och OS så råkar jag nämna i föbifarten att Kinas största artist Wei-Wei tydligen bor på Kungsholmen för att komma bort från hysterin hon skapar i Kina. Jag blir fett förvånad när Sara studsar till: "Hur känner du till Wei-Wei?" "Öhh, jag såg ett program om henne på TV...hon ska sjunga på OS-invigningen"

Till slut kommer det fram att Saras sambo, som undervisar en SFI-klass i Alvik, tydligen har funderat en hel del på varför den nya eleven Wei-Wei fick alla andra kineser fullständigt tappa hakan den dagen hon började, samt varför alla snabbt som attan lärde sig ordet "popsångerska" istället för "Mor är rar" och allt annat som stod i textböckerna.

No comments: