Thursday, April 21, 2011

På väg till skogen och återuppståndelsen

Sitter på tåget ut mot skogen, har tagit ledigt och har inte en enda jobbpinal med mig i packningen. Däremot har jag med mig böcker en masse, för planen är att läsa och gå långa promenader i skogen med labradortonåringen Dino.

Ju mer jag har att göra på jobbet, desto större är behovet att läsa böcker och se på film. Behovet av pauser från arbetsrelaterade tankar som snurrar runt, runt är påtagligt, men det finns också ett behov av att vidga vyerna utanför den där karusellen som just nu är min arbetsplats. Få in nya idéer, andra intryck och andra erfarenheter - återigen är det behovet av distans som gör sig påmint.

För ett tag sedan så åt jag middag med två av de högre cheferna på mitt jobb, och samtalsämnet var diskussioner kring fikaborden på de olika arbetsplatserna som vi hade varit på. Vi var rörande överrens - de mest inspirerande och engagerande fikapauserna finns på de arbetsplatser där medarbetarna inte är för uppslukade av sitt jobb, utan har ett liv utanför arbetsplatsen och får intryck därifrån.

Jag vill inte vara en tråkis som inte kan prata om något annat än jobbet. Därför har jag laddat väskan med  en bok om Lenin, del två av A song of Ice and Fire samt två filmer.

1 comment:

Spark i baken said...

Va härligt det låter med långpromenader :-)