Sunday, August 22, 2010

Svamptider


Jag är helt övertygad om att det i varje människa finns en urkraft som ger oss tillfredsställelse när man fångar sin egen mat. Så all den svamp som jag hittade i helgen har fått mig på mycket gott humör, till och med när jag fick pyssla med rensning och infrysning (som tar sin lilla tid...)

Någonstans har jag läst att det är skitbra att äta kantareller under den mörkaste vintern- dessa svampar kan tydligen lagra solens d-vitamin, vilket är toppen under de mörka vintermånaderna.

3 comments:

Anonymous said...

åh shrooms <3! i löve svamp - önskar nu att jag hade förvällt (eller vad det nu heter) fler och fryst in hellre än att torka. alltså kantarellmackor skulle lugnt vara med på min sista måltids meny!

/ f:et

Anonymous said...

Åh, blir lite avis!
Kram svarta M

Josefina said...

Mmmmmm.... vad goda de ser ut! Kantareller! Undrar var någonstans i Kalifornien man kan bege sig för att plocka svamp? Blir det ens höst här?? Så många frågor...

Tack för påminnelsen om en god tradition från Moderlandet!