Monday, January 07, 2008

Dagens bild 7/1

Världens fulaste tunnelbanekonst

Denna bild finns i Sumpans tunnelbanestation och föreställer hjärnor som flyger fram över en äng. Äckligt. För att inte tala om fult. Och vet ni vad- det vita som ses nertill på bilden ser ut att att ha kommit dit genom att färgen nötts bort. Hur fasen går det till att slita bort färg på ett konstverk som sitter motsatt sida av perrongen i en tunnelbanestation?

Ibland känns det som om mycket av det vi kallar konst präglas av "Kejsarens nya kläder" syndromet. Det är ingen som vågar peka finger och skratta åt det som faktiskt är skitfult.

För övrigt har det hänt en hemsk sak. På mitt mobilsvar finns ett meddelande från Faster Ingrid, där det tydligt framgår att hon tycker att vi ska äta middag. Jag vill inte, fast jag vet att jag måste annars blir jag nog avskuren från fädernesarvet. Naturligtvis inser jag att det är ett ilandsproblem utan dess like att tvingas äta middag med sin faster, men allt förnuft till trots så känns det som om jag just blivit mordhotad.

1 comment:

Theresa said...

Jag åt middag med min mormors kusin höromdagen och hennes vännina som äget en timeshare härnere, och det var jättetrevligt :-)