Sunday, September 18, 2011

Läskiga sociala situationer

Det är inte ofta som jag är obekväm med att träffa nya människor, men just i skrivande stund så har jag faktiskt en liten knut i magen just på grund av att jag snart skall ta tuben in till stan och träffa en grupp människor där jag inte känner en kotte.

Jag skall idag äntligen ta tag i en sak som jag länge har velat göra, nämligen att gå med i en bokcirkel. Den senaste veckan har jag läst Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij, och har nu huvudet fullt av tankar kring texten och handlingen. Även om jag ännu inte har varit på mitt första möte så har jag redan märkt en positiv sak med att läsa en bok som man senare skall försöka säga något klokt om - man tar till sig innehållet på ett helt annat sätt eftersom man läser mer noggrannt och reflekterar en hel del över det som händer.

Nu måste jag börja fixa mig. Vad ska man ha på sig för att verka som en sann och smart litterärt bevandrad person? Satan att jag glömde glasögonen på jobbet...

1 comment:

Josefina said...

Eftersom du har glömt glasögonen på kontoret (gör inte om det nästa gång!) så är det inte många sätt du har kvar att på vilka visa upp för omvärlden att du är en litterärt bevandrad person. Men man kan ju försöka ändå: grunda looken med en svart polotröja, sedan får du gärna hänga något obskyrt halsband (gärna långt ner till magen och helst tungt) med någon knasig symbol som betyder något i en avlägsen kultur som ingen har hört talas om (om någon frågar vad så säg bara "äsch men kan du inte googla det själv?"). Glöm inte sedan foträta skor (tänk på att man aldrig kan höra när en bibliotikarie kommer fram till en bakifrån) och helst en rutig kjol. Håret ska helst bort ifrån ansiktet - det stör ju när man läser hela dagarna - så är det tillräckligt långt: stäng in det i en fläta! Som pricken på i bär du på en trave böcker under armen helt omotiverat - plus citerar obskyr sydamerikansk poesi (hitt på nåt helt enkelt).

Lycka till!